Skip to content →

Mejlgade drukner i cyklister: ”De har ikke respekt for fodgængerne”

Antallet af cyklister i Mejlgade er vokset markant de seneste år. Århus Kommune forsøger nu at sænke farten på cyklisterne ved hjælp af nye 3D-fodgængerfelter, dog indtil videre uden succes.

Af Anders Lang Jensen

Cyklister, fodgængere og store lastbiler på den smalle gade er hverdagskost for Mejlgade i Aarhus. Foto: Anders Lang Jensen

Det summer af liv på Danmarks første cykelgade. Mange krydser Mejlgade til fods, en brummende lastbil læsser varer af og en håndfuld biler triller igennem. Det er de næsten 10.000 daglige cyklister, der suser i begge retninger med op til 35 km/t, der fuldender den farlige cocktail. Det er et problem for trafiksikkerheden, hvor specielt de mange fodgængere er i risiko for farlige situationer.

”Vi oplever, at der ikke er den store respekt for fodgængerne i Mejlgade,” forklarer Anne Høgh Vinter, ingeniør i Teknik og Miljø i Århus Kommune samt medlem af Trafiksikkerhedsudvalget.

Mislykket forsøg

Netop den manglende respekt for fodgængere, satte i september 2021 gang i et projekt, som skulle få cyklisterne til at sænke farten. Her etablerede Århus Kommune et såkaldt 3D-fodgængerfelt, som et led i en forsøgsordning, der løber frem til 2024. Felterne skal fungere som synsbedrag af cyklisterne, så de ikke kommer i så høj fart som hidtil og samtidig husker at overholde vigepligten for fodgængerfelterne.

Antallet af daglige cyklister i Mejlgade er steget voldsomt siden titlen som cykelgade i 2011. I dag er tallet 10.000 daglige cyklister i gaden. Grafik: Anders Lang Jensen

Det varede dog ikke mange måneder, før 3D-fodgængerfeltets dage i Mejlgade var talte. I januar blev det nemlig fjernet, da effekten ikke var som håbet, og fordi cyklisterne ganske enkelt ikke holdt tilbage for fodgængerfeltet.

Nu er planen, at der skal placeres et nyt 3D-fodfængerfelt ved Rosengade, og her håber kommunen, at feltet vil vise sin effekt. Umiddelbart vil de ikke gribe til andre redskaber i værktøjskassen for at løse problemerne på Mejlgade.

”Mejlgade er en cykelgade, og derfor har cyklisterne fortrinsret. Derudover oplever vi ikke større officielle uheld i gaden, så derfor overvejer vi ikke andre tiltag eller ændringer på den front,” forklarer Anne Høgh Vinter.

Fodgængere som en overset størrelse

For Morten Strange Mengel handler det om et efterhånden velkendt og flerårigt cykelproblem i Mejlgade, som skaber manglende sikkerhed, og står det til ham, burde man overveje at ty til andre midler, når det handler om at bekæmpe problemet.

”Generelt er fodgængere i Danmark en lidt overset størrelse, og respekten for dem er langt større i andre lande. Vores holdning herhjemme er, at cyklisterne har en slags førsteret, men det skaber mange problemer,” uddyber han.

Han er selv med i foreningen Mejlgade Gadelaug og driver desuden MM Cykelværksted, som ligger placeret midt på Mejlgade. Herfra kan han kigge direkte ud på ’cykelmotorvejen’, som han selv ynder at kalde den.

”Der sker mange småting, når fodgængere skal krydse vejen, eller hvor biler slår dørene op i cyklister. De her gader er så gamle, og derfor meget smalle, så når der både er mange cyklister, bilister og fodgængere, giver det udfordringer. Det gør, at jeg selv undgår at køre gennem Mejlgade, når jeg kan,” fortsætter han.  

Han har dog en idé til en løsning, som automatisk vil ændre på cyklisternes fart:

”For mig at se burde man anlægge nogle passager med brosten, ligesom der også er i nogle sidegader hernede. Det vil automatisk sænke cyklisternes fart.”

Published in Uncategorized

Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *